Adaptivní tempomaty kolony nevyřeší, ukázal náš experiment

Pomohou adaptivní tempomaty eliminovat dopravní kolony? Na to se pokusil odpovědět experiment pod taktovkou katedry řídící techniky ČVUT. Úkolem bylo zjistit, jak se chová kolona složená z aut s adaptivním tempomatem. Pokus se uskutečnil se v pátek 6. 12. na letišti v Mnichově hradišti.

Adaptivní tempomat (angl. adaptive cruise control, ACC) je technologie, kterou dnes znají hlavně řidiči aut s vyšší výbavou. Na rozdíl od běžného tempomatu dokáže ACC automaticky upravovat nastavenou rychlost jízdy podle vozidla, které jede vpředu ve stejném pruhu, a udržovat od něj bezpečnou vzdálenost. „Co se ale stane, pokud se za sebe zařadí několik vozů se zapnutým adaptivním tempomatem?“ ptá se docent Zdeněk Hurák z FEL ČVUT.

Dosavadní pokusy – například tato studie provedená v USA – zjistily, že při vytvoření konvoje 8 aut (první bez adaptivního tempomatu a sedm následujících s ním) se projevuje tzv. řetězová nestabilita, tedy že změny rychlosti prvního auta se při prostupu kolonou zesilují. Řetězová nestabilita je také vysvětlením tzv. fantomové kolony. Jedná se o situaci, kdy se na silnici objeví zácpa bez zjevného důvodu. „Jestliže první auto zvýší svoji rychlost třeba jen o 10 kilometrů v hodině, pak druhé auto v reakci na to první zrychlí také o 10 kilometrů v hodině, ale ještě trochu přidá. Třetí přidá zase další trošku a kumulace těchto zrychlení na deseti autech dá celkem rozdíl rychlosti 10, 20 nebo 30 kilometry v hodině,“ vysvětluje vedoucí experimentu docent Zdeněk Hurák z katedry řízení provozu pražského ČVUT.

A jak celý experiment, jehož se zúčastnilo celkem 11 aut, dopadl? Pomohou nám stroje odstranit fantomové dopravní kolony? Odpověď zní: Zatím nikoliv. Větší nebo menší řetězovou nestabilitu naměřili vědci při každé z pokusných jízd. Experiment tedy potvrdil očekávání vědců z ČVUT a také výsledky americké studie z května tohoto roku.

Podrobnou reportáž z celé akce najdete například na webu ČT24 nebo na stránkách Českého rozhlasu.