Optimalizace odezvy adaptivního tempomatu z hlediska komfortu posádky

Cílem bakalářské práce Víta Fanty bylo navrhnout část adaptivního tempomatu tak, aby zachoval jízdní komfort, pokud se před daný vůz nečekaně zařadí jiné vozidlo. Funkce tohoto systému je poté ověřena několika experimenty, při kterých byla dobrovolníkům navozena tato situace na pohybové plošiny se šesti stupni volnosti. Vstupem do navrženého optimalizačního nástroje jsou parametry popisující soustavu obou vozidel (relativní vzdálenost, relativní rychlost, atd.) a výstupem je pak referenční zrychlení pro vlastní vozidlo. Tato reference je spočtena pomocí lineárního programování a zachovává komfort pasažérů pomocí omezení podélného zrychlení a ryvu. Popsaný přístup je poté srovnán s jiným řídicím systémem, který nebyl navržen s ohledem na pohodlí pasažérů. Výsledky získané z experimentů potvrdily, že navržený nástroj poskytuje větší míru jízdního komfortu při popsaném manévru než referenční řídicí systém. Algoritmus bude k dispozici pro další výzkum na Katedře řídicí techniky na FEL, ČVUT v Praze.